woensdag 2 december 2009

Loïe Fullers Serpentine Dance

fuller3

mexico

mexican dance

We blijven nog even bij het Mexicaanse thema, want Tante ligt nog steeds onder haar poncho en sombrero op de bank, geveld door de griep. In haar koortsdromen komen de kleurrijke volksdansen van Mexico voorbij, vooral die met de wijde rokken:


Danseres Griselda van het Ballet Folclórico de la Universidad de Guadalajara


Toen dacht Tante aan de Amerikaanse danseres Loïe Fuller (1862-1928):

fuller2 fuller6

Aan het einde van de 19de eeuw bedacht Fuller een dans met lange doeken, geïnspireerd op de populaire skirt dances uit die tijd. Ze maakte bij haar optredens optimaal gebruik van de uitvinding van het elektrische licht en liet lampen in verschillende kleuren op haar zijden kostuum schijnen, wat zorgde voor een kleurrijk spektakel. Fuller trad voor het eerst op met haar Serpentine Dance in 1892, in New York. Het was een groot succes. Ze ging naar Parijs, waar ze optrad bij de Folies Bergère en razend populair werd in hippe avantgardistische kringen. Voor kunstenaars was haar dans een dankbaar onderwerp. Fuller werd onder meer vereeuwigd door Toulouse Lautrec:

fuller1

Loïe Fullers dans was ook een geliefd onderwerp voor cinematografen. Vaak kleurden ze de beelden achteraf in, om zo hetzelfde effect als in het theater te bereiken.
Een filmpje van Loïe uit ca. 1896 gemaakt door de Lumières:



Danseres Annabella maakte veel films voor Edison. Ook zij danste voor de camera met een wijd gewaad, nog voor er een filmpje van Fuller zelf was gemaakt (rip-off!). Hier haar Butterfly Dance uit ca. 1894.



In het volgende filmpje ziet u Fuller optreden, maar dan achteruit afgespeeld, wat een vreemd effect geeft. De muziek is helaas later toegevoegd (Tante zet die maar liever uit). Het tweede deel van het filmpje toont Annabella weer.



Zo zie je maar dat koorts allerlei interessante associaties oplevert. Tante droomt nog even verder...

1 opmerking:

Tante leest graag uw reactie! Tips, truuks, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.