vrijdag 4 december 2009

Jaren '40 jurk

Photobucket

Photobucket

Tante kocht onlangs bij Giensch (Voorstraat, Utrecht) een jurk uit het begin van de jaren '40. De dame van de winkel had hem speciaal voor Tante meegenomen, want zij heeft een goed oog en zag wel dat het de ideale jurk zou zijn. En inderdaad! De kleermaker heeft hem bij de heupen nog een klein beetje uitgelegd, maar verder zat hij direct als gegoten. Dat is echt zeldzaam voor vintage kleding. Probeer maar eens iets fatsoenlijks in maat 44/46 te vinden...

Photobucket

Photobucket

De jurk is gemaakt van blauwe crêpe (zijde met wol) en sluit met een rits opzij, stofknopen voor en drukkertjes aan de mouwen. De jurk heeft nog de originele schoudervulling en ceintuur. Op de mouwen en op het voorpand is de stof versierd met zwarte pailletten. De jurk heeft twee zakken. Hij is zo goed als nieuw, niet of nauwelijks gedragen. Tante kan geen merkje vinden en vermoedt dat iemand deze jurk zelf heeft gemaakt naar een naaipatroon.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was stof schaars. Op de zogenaamde utility dresses zaten dan ook zeker geen zakken of stofknopen. Was dit dan een jurk van een sjieke dame buiten het oorlogsgebied? Wie weet. Typisch jaren '40 zijn de brede schouders, de wijde mouwen en de relatief rechte rok tot net onder de knie. Ook zwarte pailletten zie je veel in deze tijd, zowel in streekdracht als in stadse mode.

Ter vergelijking een patroon en een foto uit de jaren '40, waar u hetzelfde silhouet ziet:

patroon

dames1940

Vooruit: Tantes lievelingsschoenen. Die passen goed bij zo'n jurk:
Lakleren oxfords van Clarks

Photobucket

3 opmerkingen:

  1. Hallo,
    prachtige jurk. Ik ben zelf opzoek naar patronen van jaren 40 jurken en sites waar je kan zien hoe je make-up en kapsels uit de 40ies kan doen. Heb jij enig idee waar ik die kan vinden?

    alvast bedankt
    jocelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jocelyne,

    Kijk eens op www.thefedoralounge.com. Dat is een forum waar heel veel informatie te vinden is. Kijk bij 'The Powder Room' naar tips van vele gelijkgestemde dames.

    hartelijke groeten van Tante

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste tante,

    Wat ontzettend leuk dat ik dit blog per toeval heb ondekt!
    Ik zocht oude hoedjes, dit om na te maken voor mijn poppen en beren..en toen zag ik deze blog..zo apart!

    Jij hebt dus ook een passie voor alles wat oud is...geweldig om dit te weten.
    Ik heb dat dus ook, en ik dacht al dat ik de enige was hiihiihi..

    Ben direkt ook een volger van je geworden want dit vindt ik zo te gek.

    Zou je willen uitnodigen om min wereld van nostalgie en romantiek eens binnen te stappen.
    En mijn shopje die ik samen met mijn tante Zoete taart run, wij bakken en broddelen hier mooie en vooral zoete taartjes...

    Hartelijke groeten, en ik hoop tot ziens!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Tante leest graag uw reactie! Tips, truuks, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.