dinsdag 5 januari 2010

Winterjas

jas2

Was het maar altijd winter! Niets zo fijn als een mooie winterjas. Dit zwart wollen exemplaar kocht Tante zo'n tien jaar geleden op het Waterlooplein. Merk: Elegant mit BKL. De zilverkleurige knopen verving ze door fluwelen knopen. Dat was een goede zet. Minder slim was het te fietsen in deze jas, omdat de voering er na één winter al in flarden bijhing. De jas verdween in de kast, tot Tante op het lumineuze idee kwam een kleermaker de voering te laten vervangen. De jas is weer als nieuw! Beetje strak, dat wel, maar dat dwingt Tante mooi rechtop te lopen. (Ook moet ze echt eens die spiegel schoonmaken...)

Rode baret: H&M
Zijden shawl (carrée): vintage Pierre Cartier, gekocht bij Sam Sam in Tilburg.
Handschoenen van donkerblauw leer: vintage, gekocht bij Giensch in Utrecht

2 opmerkingen:

  1. Beste tante!
    Ik was op zoek naar een patroon voor een avondjurk jaren '30 of zelfs jaren '20. Ik weet eigenlijk niet welke periode, maar ik weet wel wat ik zoek: zo een jurk met een 'recht' bovenstuk en een verlaagde taille. Enfin, ik weet niet of je snapt wat ik bedoel. en ik kom hier ineens op deze fantastische blog terecht! wauw, ik moet hier dus eerst even rondneuzen wat jij allemaal te vertellen hebt!
    groeten van tantehilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Tantehilde,

    Dank voor het compliment!
    Op internet kan je originele patronen van jurken uit de jaren '20 of '30 kopen. Kijk bijvoorbeeld eens op deze site:

    www.bestvintagepatterns.com

    of op ebay. Ik weet helaas niet of er ergens complete patronen gratis te downloaden zijn. Maar een jaren '20 jurk moet op zich niet moeilijk te maken zijn. Die jurken zijn vrij kort en het bovenstuk is inderdaad recht. De avondjurken hebben geen mouwen, maar hebben soms wel een ingewikkelde rok, met bijvoorbeeld punten of draperieën:

    http://www.sensibility.com/vintageimages/1920s/images/20sdress.jpg

    In de jaren '30 werden de jurken weer langer en zat de taille weer op normale hoogte. Het silhouet bleef wel slank, maar je hoefde er niet meer superdun en boezemloos voor te zijn.

    Succes met het maken van de jurk!

    hartelijke groeten van Tante

    BeantwoordenVerwijderen

Tante leest graag uw reactie! Tips, truuks, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.